Misleidende reclame

Dit is een vrije vertaling van het artikel op de Engelstalige Wikipedia, beschikbaar onder de Creative Commons Attribution-ShareAlike License. Dit is een werk in uitvoering.

Misleidende reclame is het gebruik van onjuiste of misleidende uitspraken in reclame en een verkeerde representatie van het betreffende product, dat belanghebbenden negatief kan beïnvloeden, met name consumenten. Waar reclame de mogelijkheid biedt om mensen over te halen tot commerciële transacties die ze anders zouden vermijden hebben overheden over de hele wereld regels opgesteld om onjuiste en misleidende reclame te controleren. De “waarheid” leidt in essentie tot hetzelfde concept, waarin consumenten het recht hebben om te weten wat ze precies kopen en dat alle noodzakelijke informatie aangegeven moet zijn.

Misleidende reclame in de meest onverholen context is illegaal in de meeste landen. Adverteerders vinden desalniettemin nog steeds manieren om consumenten te bedriegen die legaal zijn of technisch illegaal maar niet afdwingbaar.

Methodes gebaseerd op prijs

Verborgen kosten en toeslagen

Opheffingsuitverkopen